Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-11-01

Jak prawidłowo przeprowadzić inwentaryzację w jednostkach non-profit - krok po kroku

Jednym z istotnych elementów rachunkowości jest okresowe ustalenie lub sprawdzenie w drodze inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów. W efekcie analizy przepisów należy stwierdzić, że jednostki non-profit zobowiązane są stosować przepisy ustawy o rachunkowości, a zwłaszcza treści art. 4, 26 i 27 w sprawie inwentaryzacji ich aktywów i pasywów. Z uwagi na charakter i specyfikę tych jednostek, z których znaczna część nie prowadzi działalności gospodarczej, oraz nastawienie ich głównie na osiąganie celów społecznie użytecznych, w tym charytatywnych, dobroczynności i opieki społecznej, dokonywanie inwentaryzacji w tych jednostkach będzie wymagało innego rozłożenia akcentów oraz zastosowania innych sposobów i form jej przeprowadzania.

W większości organizacji pozarządowych w mniejszym stopniu wystąpią składniki obejmujące:
• rzeczowe aktywa trwałe o charakterze produkcyjnym (handlowym, usługowym itp.). W tym względzie będą przeważały sprzęty: biurowe, stołówek, noclegowni itp.,
• rzeczowe aktywa majątku obrotowego, gdzie surowce i materiały przeznaczone na cele produkcyjno-usługowe mogą mieć charakter śladowy oraz krótkotrwały. Podobnie rzecz się przedstawia z towarami. Posiadane materiały mogą być przeznaczane na cele administracyjno-biurowe lub np. przygotowywanie i wydawanie posiłków.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00