Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-05-01

Leasing w księgach rachunkowych

Leasing jest jedną z form pozyskiwania majątku potrzebnego do podjęcia czynności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą bądź czynności przewidzianych statutem w jednostkach nieprowadzących działalności gospodarczej. Pewne trudności może jednak sprawiać ujęcie operacji związanych z leasingiem w księgach rachunkowych, dlatego poniżej wyjaśniamy sposób księgowania leasingu oraz związane z nim kwestie podatkowe.

Krótko o leasingu...
Umowy leasingu są w Polsce znane od kilku lat, ale do niedawna umowy te funkcjonowały jako umowy nienazwane. Również ustawy podatkowe nie posługiwały się pojęciem „leasing”. Leasing traktowany był jako umowa o podobnym charakterze do umowy najmu lub dzierżawy. Dopiero przepisy zawarte w kodeksie cywilnym wprowadziły pierwszą taką regulację prawną. W grudniu 2000 r. weszła w życie nowelizacja kodeksu cywilnego, zawierająca uregulowania dotyczące leasingu. Potem pojawiły się stosowne uregulowania w ustawie o rachunkowości oraz w ustawach podatkowych. W wyniku nowelizacji kodeksu cywilnego pojawił się art. 709, który reguluje stosunki prawne pomiędzy finansującym - firmą leasingową, a korzystającym - leasingobiorcą.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00