comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-04-01
Sponsoring zamiast darowizny?
W związku z tym, że od 1 stycznia ustawodawca istotnie ograniczył możliwość odliczania darowizn przez darczyńców opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w zasadzie pozostawił im taką możliwość w symbolicznej wysokości 350 zł rocznie, nowego znaczenia nabiera sponsoring jako forma (głównie o zasięgu lokalnym) reklamy ich firmy. Większa jest również skłonność wspierania przedsięwzięć, które mają związek z reklamą sponsora, niż gdy środki wydatkowane przez sponsora mają charakter nieodpłatnej darowizny. Korzystne może być również to, że w pewnych okolicznościach wydatki na sponsoring mogą być zaliczone w całości w koszty sponsora będącego osobą prawną lub osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą.
Co to jest sponsoring?
W zasadzie nie ma jednoznacznej definicji prawnej sponsoringu, a w przepisach podatkowych pojęcie to w ogóle nie występuje. Zgodnie z definicją zawartą w „Słowniku języka polskiego” (PWN W-wa 2000 r.) sponsoring jest to „finansowanie przez jakąś instytucję, organizację lub osobę działalności innej instytucji, organizacji lub osoby”. Sponsorem jest „instytucja, organizacja lub osoba wspierająca finansowo jakieś przedsięwzięcie, często w zamian za reklamę”. Sponsorowanie - „jeśli jakaś instytucja, organizacja sponsoruje coś, np. czyjąś działalność lub jakieś przedsięwzięcie w całości albo w części, często w zamian za reklamowanie własnej działalności”.
Definicje sponsoringu zawarte są także w niektórych ustawach (tylko dla potrzeb tych ustaw), jednak podatnik może się nimi posiłkować również dla celów podatkowych. I tak np. w rozumieniu art. 2 pkt g Europejskiej Konwencji o Telewizji sponsorowanie oznacza „udział osoby fizycznej lub prawnej, niezaangażowanej w działalność transmisyjną ani w produkcję dzieł audiowizualnych, w bezpośrednim lub pośrednim finansowaniu programu w celu promocji jej nazwy, znaku fabrycznego lub wizerunku”. Z kolei na podstawie art. 4 pkt 7 ustawy o radiofonii i telewizji sponsorowaniem jest „bezpośrednie lub pośrednie finansowanie albo współfinansowanie tworzenia lub rozpowszechniania audycji lub innych przekazów przez osobę niebędącą nadawcą lub producentem audycji, dla upowszechnienia, utrwalenia lub podniesienia renomy nazwy, firmy, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorcę, jego działalność, towar lub usługę”.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
Książka