comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-01-01
Jak kupować i sprzedawać środki trwałe
Ze środkami trwałymi nierozerwalnie łączy się pojęcie amortyzacji. O zasadach amortyzacji w ujęciu ogólnym (na przykładzie sieci komputerowej) pisaliśmy już w nr 6/2003 naszego czasopisma. Dziś skoncentrujemy się na takich zdarzeniach gospodarczych, jak zakup i sprzedaż środków trwałych w jednostce non-profit.
Amortyzacji podlegają m.in. nabyte składniki majątku, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, o wartości powyżej 3500 zł, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
• budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
• maszyny, urządzenia i środki transportu oraz
• inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Jednym z warunków uznania odpisów amortyzacyjnych od zakupionych składników majątku za koszt podatkowy jest ich wprowadzenie do ewidencji środków trwałych - najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania.
W ewidencji środków trwałych uwzględnia się informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych, zaś odpisy amortyzacyjne (odzwierciedlające zużycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności) są w rozumieniu prawa podatkowego jednym z głównych składników kosztów wpływających na dochód, stanowiącym podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym (w przypadku działalności niezwolnionej z opodatkowania) oraz wpływającym na wynik finansowy - w rozumieniu prawa bilansowego.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie