comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-11-01
Otwarcie, prowadzenie i zamknięcie ksiąg rachunkowych w jednostkach non-profit
Prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych warunkuje m.in. sporządzenie rzetelnego sprawozdania finansowego, prawidłową ewidencję działalności jednostki i kontrolę nad jej finansami i majątkiem. Bałagan lub nieprawidłowości w księgach rachunkowych to najczęstsza przyczyna problemów organizacyjno-finansowych jednostek non-profit. Poniżej prezentujemy zbiór zasad, których przestrzeganie pozwoli na ich uniknięcie.
Księgi rachunkowe każdej jednostki gospodarczej, także nieprowadzącej działalności gospodarczej, bez względu na ich postać powinny być trwale oznaczone nazwą firmy (pełną lub skróconą), nazwą każdego rodzaju urządzenia ewidencyjnego (księgi), a także programu przetwarzania. Muszą być one wyraźnie oznaczone co do roku obrotowego, co do okresu sprawozdawczego, którego dotyczą, i daty sporządzenia. Księgi rachunkowe przechowuje się starannie w ustalonej kolejności, w sposób zabezpieczający przed ich zniszczeniem, zaginięciem czy niepowołaną ingerencją.
Kiedy otwieramy?
Ewidencja operacji gospodarczych wymaga otwarcia ksiąg rachunkowych, to jest wpisania sald poszczególnych składników majątkowych (aktywów i pasywów) na podstawie bilansu otwarcia. Otwarcie ksiąg rachunkowych może być dokonane również pierwszym zapisem. Ma to miejsce wówczas, gdy określone konto nie występowało w bilansie otwarcia. Terminy otwarcia i zamknięcia ksiąg rachunkowych obrazuje tabela 1.
Tabela 1
Otwieranie i zamykanie ksiąg rachunkowych
Pozostało 90% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right