Jak od 1 stycznia 2017 r. stosować nowe przepisy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę dla pracowników i zleceniobiorców - wyjaśnienia MRPiPS
Wprowadzenie dla zleceniobiorców i samozatrudnionych od 1 stycznia 2017 r. minimalnej stawki godzinowej nie eliminuje z obrotu prawnego nieodpłatnych umów zlecenia czy o świadczenie usług. Tego rodzaju umowy nadal mogą być zawierane nieodpłatnie, jeżeli tak wynika z ich treści. Minimalną stawkę godzinową należy jednak zapewnić (z ustawowymi wyjątkami) również temu zleceniobiorcy i jednoosobowemu przedsiębiorcy, który pozostaje ze zleceniodawcą w stosunku pracy i otrzymuje minimalne wynagrodzenie za pracę. Takie stanowisko zajął resort pracy w wyjaśnieniach dla redakcji MPPiU.
ZMIANY 2017
W związku z wejściem w życie od 1 stycznia 2017 r. nowych przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę pojawiły się wątpliwości dotyczące prawidłowego stosowania niektórych regulacji ustawowych. Wyjaśnień w tym zakresie, na zapytania redakcji MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, udzieliło Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w piśmie z 21 września 2016 r.