Artykuł
Obowiązek prowadzenia kart wynagrodzeń i przychodów pracowników
Pracodawca powinien założyć i prowadzić odrębnie dla każdego pracownika imienną kartę (listę) wypłacanego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą. Jeżeli taka karta zawiera również dane do celów podatkowych, pozwalające sporządzić informację PIT-11 czy roczne obliczenie podatku PIT-40, to pracodawca może prowadzić jedną kartę.
Zarówno karta wynagrodzeń, jak i przychodów mają na celu pomóc pracodawcy prawidłowo wypełnić obowiązki dotyczące prawidłowego prowadzenia dokumentacji kadrowej i podatkowej. Zaniedbania w prowadzeniu dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników, a w szczególności nieprowadzenie obowiązkowych ewidencji czy imiennych kart wynagrodzeń, jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika zagrożonym karą grzywny od 1000 zł do 30 000 zł (art. 281 pkt 6 Kodeksu pracy).