Jak zgłosić zawieszenie i wznowienie wykonywania działalności
Przedsiębiorcy, którzy znajdą się w trudnej sytuacji finansowej, mogą zawiesić wykonywanie działalności. Z tej możliwości korzystają także przedsiębiorcy w okresie urlopowym. Za czas zawieszenia działalności nie trzeba płacić składek ani podatku. Prawo do zawieszenia działalności mają przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników. Okres zawieszenia może trwać minimum 1 miesiąc i nie dłużej niż 24 miesiące.
Za przedsiębiorcę uważa się m.in. osoby fizyczne, prawne oraz wspólników spółki cywilnej, którzy prowadzą działalność gospodarczą we własnym imieniu. W przypadku spółki cywilnej zawieszenie działalności muszą zgłosić wszyscy wspólnicy (art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 14a ust. 1 i 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).
Zawieszenie działalności gospodarczej należy zgłosić w ramach tzw. jednego okienka w urzędzie miasta lub gminy na formularzu EDG-1. Nie trzeba składać w ZUS dokumentów wyrejestrowujących. W okresie zawieszenia działalności nie trzeba płacić żadnych obowiązkowych składek. Istnieje jednak możliwość przystąpienia do dobrowolnych ubezpieczeń: emerytalnego, rentowych i zdrowotnego w dowolnym dniu w okresie zawieszenia działalności.
W czasie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie może wykonywać działalności ani osiągać bieżących przychodów z tego tytułu. Może natomiast wykonywać m.in. wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródeł przychodów, przyjmować należności lub regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności (art. 14a ust. 3 i 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).
Zgłoszenie zawieszenia działalności
Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej następuje na pisemny wniosek przedsiębiorcy, który należy składać w odpowiednim organie ewidencyjnym (urząd miasta lub gminy) na druku EDG-1. Zgłoszenie to powinno zawierać następujące dane: