Interpretacje urzędowe
Elektroniczna wymiana danych z ZUS
W komunikacie w sprawie aktualizacji certyfikatu RP-1-OOP-SDWI, służącego do elektronicznej wymiany danych z ZUS, Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że w związku z upływem 30 września 2009 r. okresu ważności certyfikatu klucza publicznego Ośrodka Przetwarzania Danych, zachodzi konieczność zarejestrowania w oprogramowaniu służącym do elektronicznej wymiany danych z ZUS (np. program "Płatnik", alternatywne oprogramowanie interfejsowe) nowego certyfikatu klucza publicznego o identyfikatorze RP-1-OOP-SDWI (okres ważności od 16 września 2009 r. do 30 września 2010 r.).
Nowy certyfikat RP-1-OOP-SDWI jest dostępny od 16 września 2009 r. na stronie internetowej CERTUM - Powszechnego Centrum Certyfikacji pod adresem http://www.cc.unet.pl/.
Instalacja certyfikatu w programie "Płatnik" odbywa się z poziomu menu Przekaz Elektroniczny/Certyfikaty po wybraniu opcji "Rejestruj z pliku" (rejestracja manualna) lub po wybraniu opcji "Pobierz i rejestruj certyfikat ZUS" (rejestracja automatyczna). W przypadku problemów z instalacją certyfikatu sugerujemy kontakt z infolinią 0-801-410-410 lub 0-801-446-002.
Źródło: www.zus.pl
Zasady składania dokumentów ubezpieczeniowych w ramach tzw. jednego okienka
ZUS na swojej stronie internetowej zamieścił komunikat dla płatników składek w sprawie obowiązujących od 31 marca 2009 r. zmian w przepisach dotyczących zgłoszenia rozpoczęcia, zawieszenia lub wznowienia wykonywania pozarolniczej działalności przez przedsiębiorców w ramach tzw. jednego okienka.
W związku z wejściem w życie kolejnych przepisów ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (DzU z 2009 r. nr 18, poz. 97) oraz art. 36a ust. 4 ustawy z 13 października 1998 r. (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 z późn. zm.) obowiązują następujące zasady składania dokumentów ubezpieczeniowych.
I. Osoby fizyczne rozpoczynające wykonywanie działalności gospodarczej