comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-01-01
ODPOWIEDZIALNOŚĆ FINANSOWA PRACOWNIKA
Powszechnie panuje przekonanie, że odpowiedzialność pracownika w ramach stosunku pracy jest bardzo ograniczona i za wszelkie szkody finansową odpowiedzialność ponosi pracodawca. Twierdzenie takie jest uzasadnione tylko do pewnego stopnia. Są przypadki, kiedy pracownik będzie musiał ponieść koszty swoich uchybień.
Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Oznacza to, iż co do zasady, świadczenie pracodawcy jest pieniężne, a świadczenie pracownika niepieniężne. Nie jest to jednak zasada bezwzględnie obowiązująca - wypłacana przez pracodawcę część wynagrodzenia może przybrać np. postać rzeczową, a pracownik w niektórych sytuacjach może być zobowiązany do poniesienia określonych świadczeń na rzecz pracodawcy.
Szkoda wyrządzona pracodawcy
Przepisy art. 114-115 Kodeksu pracy stanowią, iż pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda. Z samego faktu powstania szkody (chyba że wchodzi w grę szczególna odpowiedzialność za mienie powierzone - patrz niżej) nie można domniemywać winy pracownika, jak również niedopełnienia przez niego obowiązków. Z kolei przez obowiązki te należy rozumieć nie tylko obowiązki podstawowe, ale wszystkie obowiązki związane ze stosunkiem pracy.
Pozostało 86% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right