Artykuł
SPROSTOWANIE TREŚCI ŚWIADECTWA PRACY
SPROSTOWANIE TREŚCI ŚWIADECTWA PRACY
Rozstanie pracownika z pracodawcą często przebiega w niemiłej atmosferze. Nie zwalnia to jednak stron od właściwego wypełniania swoich obowiązków. Takim obowiązkiem pracodawcy jest niezwłoczne wydanie pracownikowi świadectwa pracy. Jeżeli w jego treści występują uchybienia, pracownik może wystąpić o ich sprostowanie.
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Przepisy określają treść, jaka powinna być zawarta w świadectwie. Jednak czasem pojawiają się pewne zastrzeżenia do prawidłowości zamieszczonych w świadectwie informacji i pracownik domaga się skorygowania jego treści.
Konieczność sprostowania świadectwa pracy zachodzi w trzech sytuacjach, gdy:
l
nie odpowiada ono wymaganiom określonym w Kodeksie pracy,l
nie odpowiada wymaganiom określonym w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282),l
zawiera informacje nieprawdziwe, niekompletne lub zbędne.