Harmonizacja polskiego prawa z prawem Unii Europejskiej w zakresie podatku od towarów i usług - cz. 1
Harmonizacja polskiego prawa z prawem Unii Europejskiej w zakresie podatku od towarów i usług (cz. I)
dr WOJCIECH MARUCHIN
GLEISS LUTZ HOOTZ HIRSCH
Biuro w Warszawie
1. Przedmiot i podmiot opodatkowania
1.1 Regulacje europejskie
Przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z VI Dyrektywą EWG art. 5 ust. 1 jest dostawa (dostarczenie) rzeczy, polegająca na przeniesieniu prawa do rozporządzania rzeczą materialną tak, jak to czyni właściciel1. Definicja pojęcia dostawa rzeczy składa się zatem z dwóch kluczowych pojęć (elementów):
a) rzecz materialna,
b) przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą materialną tak, jak to czyni właściciel2.
Pod pojęciem rzeczy należy również rozumieć wszelkie postacie energii, m.in.: elektryczną, gazową, cieplną oraz wszelkie przedmioty materialne.
Pod pojęciem dostawy rzeczy należy również rozumieć:
a) przeniesienie prawa własności rzeczy bez względu na sposób dokonania za nie płatności: odroczona, ratalna, system prowizyjny,
b) przekazanie na potrzeby osobiste podatnika lub jego pracowników z wyłączeniem próbek i podarunków o niewielkiej wartości.
Przedmiotem opodatkowania jest również świadczenie usług rozumiane jako wszelkie transakcje (obroty) nie będące dostawami towarów.
W obrocie gospodarczym pojawia się wiele problemów natury praktycznej. Jednym z nich był problem traktowania zaprzestania produkcji mleka jako świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej. Spór ten wyniknął w RFN pomiędzy wiejskim producentem mleka a właściwym urzędem podatkowym.
Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wyrok z 29 lutego 1996 r., C 215/94 zaprzestanie wykonywania usług polegających na produkcji mleka nie stanowi usługi w rozumieniu przepisów VI Dyrektywy EWG, mimo że regulacje niemieckie w zakresie podatku od wartości dodanej nakazują opodatkowywać tym podatkiem również czynności polegające na zaniechaniu wykonywania usług. Wynika to z braku świadczenia wzajemnego, np. zapłaty, która nie występuje po stronie usługobiorcy w przypadku zaprzestania wykonywania usług. Zgodnie bowiem z art. 11 VI Dyrektywy podstawą opodatkowania w omawianym przypadku jest zapłata za wykonaną usługę. ETS wnioskując uznał, że skoro brak jest zapłaty, to wykonana usługa nie może podlegać opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej.