Artykuł
Likwidacja firmy
Likwidacja firmy
Likwidacja firmy wiąże się zwykle z wyprzedażą towarów oraz środków trwałych i wyposażenia związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Sprzedaż powoduje powstanie przychodu, który należy rozliczyć podatkowo. Powstaje jednak pytanie, w jaki sposób, kiedy i jakie warunki formalne trzeba spełnić, aby prawidłowo rozliczyć wymienione przychody.
Po pierwsze, proponowałbym przedsiębiorcom osobom fizycznym ze względu na uregulowania podatku VAT do dnia likwidacji działalności wyprzedać towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie zostały odsprzedane. W przeciwnym razie będą zobowiązani do sporządzenia remanentu likwidacyjnego i opodatkowania VAT tych spośród nich, w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Treść przepisu art. 6a ustawy o VAT traktująca o remanencie likwidacyjnym nie wspomina o wyposażeniu i środkach trwałych znajdujących się w ewidencji wyposażenia lub ewidencji środków trwałych podatnika. Ponieważ jednak, zgodnie z definicją towaru znajdującą się w ustawie o VAT, środki trwałe oraz wyposażenie spełniają warunki do uznania ich za towar, należy uznać, że trzeba uwzględnić je w remanencie likwidacyjnym i opodatkować VAT, jeżeli przed likwidacją działalności nie zostaną odsprzedane. Skutkiem przyjęcia takiej interpretacji sprzedaż zarówno towarów, jak i środków trwałych i wyposażenia będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Przypomnijmy, że art. 6a ustawy o VAT dotyczy tylko przedsiębiorców osób fizycznych, którzy zaprzestają prowadzenia działalności, oraz spółek cywilnych, które ulegają rozwiązaniu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right