Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2013-11-15

Regulamin wynagradzania w praktyce - jak tworzyć, wprowadzać i zmieniać wewnątrzzakładowe źródło prawa pracy

Regulamin wynagradzania powinni opracować i wprowadzić pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników nieobjętych zakładowym lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. Aby ustalić, czy powstał taki obowiązek, należy prawidłowo obliczyć liczbę zatrudnionych pracowników. W tej liczbie należy uwzględnić osoby wykonujące pracę na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę, bez względu na ich wymiar czasu pracy.

Do liczby pracowników nie należy wliczać osób świadczących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych czy współpracowników prowadzących działalność pozarolniczą. Regulaminu wynagradzania nie należy również tworzyć (niezależnie od liczby osób zatrudnionych) dla:

● członków korpusu służby cywilnej,

● pracowników urzędów państwowych zatrudnionych na podstawie mianowania i powołania,

● pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie mianowania, powołania i wyboru w: urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych, urzędach gminy, biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego, biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego,

● sędziów,

● prokuratorów (art. 239 § 3 Kodeksu pracy, dalej k.p.).

Do regulaminu wynagradzania nie należy wprowadzać zapisów odnoszących się do wynagradzania osób zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy, tj.:

● pracowników kierujących jednoosobowo zakładem pracy i ich zastępców,

● pracowników wchodzących w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy,

● głównych księgowych (art. 24126 § 2 w zw. z art. 128 § 2 pkt 2 k.p.).

Osobą zarządzającą zakładem pracy jest m.in. prezes, dyrektor, a także wieloosobowy zarząd spółki z o.o. lub spółki akcyjnej.

Pracodawca nie może nadużywać definicji osoby zarządzającej w imieniu pracodawcy, aby wyłączyć pewne grupy pracowników z korzystnych regulacji regulaminu wynagradzania. Potwierdził to Sąd Najwyższy w wyroku z 25 września 2007 r., sygn. akt. I PK 105/07, OSNP 2008/21-22/309), w którym orzekł, że:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00