Artykuł
Zmiana regulaminu wynagrodzeń na niekorzyść pracowników - bez porozumienia zmieniającego lub bez wypowiedzenia
Piotr Ciborski
SŁOWNIK POJĘĆ
Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, nieobjętych zakładowym ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy (art. 772 § 1), zobowiązany jest ustalić warunki wynagradzania w regulaminie wynagradzania. Do regulaminu wynagradzania, zgodnie z art. 772 § 5 KP stosuje się m.in. postanowienia art. 24113 KP.
WAŻNE
Korzystniejsze postanowienia układu (regulaminu wynagradzania), z dniem ich wejścia w życie, zastępują z mocy prawa wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy warunki umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy.
PROBLEM
Pracodawca zatrudnia ponad 100 pracowników i nie działa u niego związek zawodowy. W regulaminie wynagradzania wprowadzono zmianę polegającą na podwyższeniu stawek zaszeregowania poszczególnych grup zawodowych pracowników. Regulamin zmieniono 15 marca. Wejdzie ona w życie po 14 dniach od powiadomienia pracowników, czyli 30 marca. W aneksie do regulaminu wprowadzono zasadę, że podwyżka wynagrodzeń obejmie pracowników z mocą od 1 stycznia.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right