Artykuł
Jak zatrudniać pracowników po zmianach przepisów od 1 września 2016 r.
WSTĘP
W 2016 r. weszło w życie kilka nowelizacji Kodeksu pracy, mających duży wpływ na zatrudnianie pracowników. Najważniejsza z nich zaczęła obowiązywać od 22 lutego 2016 r. Zmiana dotyczyła zasad zatrudniania pracowników na podstawie umów o pracę zawartych na okres próbny oraz na czas określony. Od tego dnia ograniczona została liczba umów na czas określony, jakie można podpisać z tym samym pracownikiem oraz czas ich trwania. Obecnie można zawrzeć maksymalnie 3 umowy na czas określony z danym pracownikiem, a okres zatrudnienia na podstawie takich umów nie może przekroczyć 33 miesięcy.
Od 1 września 2016 r. weszła w życie kolejna nowelizacja Kodeksu pracy. Znowelizowane przepisy określają, że w razie zawarcia umowy o pracę w formie innej niż pisemna, przed dopuszczeniem pracownika do pracy pracodawca potwierdza mu ten fakt na piśmie. W dokumencie podaje informację o stronach umowy, rodzaju umowy oraz jej warunkach. Dotychczas można było potwierdzić pracownikowi warunki zatrudnienia najpóźniej w pierwszym dniu pracy.
Po podpisaniu umowy o pracę pracownik nabywa prawo do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. W związku z tym pracodawca ma obowiązek zgłosić go w ZUS. Musi tego dokonać w ciągu 7 dni od dnia nawiązania stosunku pracy (stosunek pracy nawiązuje się w terminie określonym w umowie jako dzień rozpoczęcia pracy, a jeżeli terminu tego nie określono - w dniu zawarcia umowy).
Zatrudnienie nowego pracownika powoduje powstanie także wielu innych obowiązków po stronie pracodawcy. Oprócz pobrania od pracownika stosownych oświadczeń (np. o zamiarze korzystania z uprawnień rodzicielskich), pracodawca powinien także poinformować nowo zatrudnioną osobę m.in. o treści regulaminu pracy, zakresie obowiązków oraz wysłać pracownika na wstępne szkolenie bhp.
1. REKRUTACJA PRACOWNIKÓW
Pracodawca, decydując się na zatrudnienie pracownika, powinien najpierw przeprowadzić rekrutację. Może być ona wewnętrzna (ograniczona do pracowników danej firmy) lub zewnętrzna (spośród osób spoza firmy). Jeżeli jest to rekrutacja wewnętrzna, to już na tym etapie pracodawca powinien pamiętać, aby poinformować pracowników o możliwości zatrudnienia w firmie w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy, a pracowników zatrudnionych na czas określony - o wolnych miejscach pracy (art. 94 ustawy - Kodeks pracy, dalej k.p.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right