Jak delegować pracowników w ramach świadczenia usług na nowych zasadach
Pracodawca zagraniczny delegujący pracownika do pracy w Polsce musi zapewnić mu warunki zatrudnienia obowiązujące polskich pracowników. Taki pracodawca ma także obowiązek powołania osoby upoważnionej do pośredniczenia w kontaktach z PIP. To najważniejsze zmiany, jakie wprowadziła obowiązująca od 18 czerwca 2016 r. nowa ustawa o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług.
10 czerwca 2016 r. Sejm ostatecznie uchwalił ustawę o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług (dalej: ustawa o delegowaniu). Nowa ustawa jest wdrożeniem do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/67/UE z 15 maja 2014 r. w sprawie egzekwowania dyrektywy 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. Nowelizacja weszła w życie 18 czerwca 2016 r.
Swoboda świadczenia usług to jedna z podstawowych swobód obowiązujących w Unii Europejskiej. Oznacza prawo świadczenia usług przez podmiot, który ma swoją siedzibę w jednym z krajów UE, na rzecz podmiotów z innych krajów członkowskich, bez potrzeby posiadania w tych krajach jakiegokolwiek stałego zakładu pracy, filii czy przedstawicielstwa.
Pracownik delegowany to osoba, którą pracodawca z jednego z krajów Unii Europejskiej wysyła na pewien określony czas do świadczenia pracy w innym państwie członkowskim UE. Pracownik delegowany pozostaje w zatrudnieniu z delegującym go pracodawcą i podlega zasadniczo regulacjom prawnym państwa - siedziby pracodawcy, przy czym pewne rodzaje uprawnień takiego delegowanego pracownika są ustalane według regulacji prawnych obowiązujących w kraju faktycznego świadczenia pracy.