Odpowiedzialność kadry zarządzającej za naruszanie przepisów o czasie pracy
W większości zakładów pracy pracownicy zarządzający (kierownicy, menedżerowie itp.) są osobami wyłącznie odpowiedzialnymi za przestrzeganie przepisów o czasie pracy. W konsekwencji może się zdarzyć, że to kierownik, a nie pracodawca, będzie ukarany za przestępstwo lub wykroczenie przeciwko prawom pracownika.
Pracodawca ma organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników (przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji) wysokiej wydajności i należytej jakości pracy (art. 94 pkt 2 ustawy - Kodeks pracy, dalej: k.p.). Jest to jeden z jego podstawowych obowiązków. Pracodawca powinien więc tak planować czas pracy danemu pracownikowi, aby mógł wykonać przydzielone mu zadania służbowe.
W praktyce osobą upoważnioną do działania w imieniu pracodawcy w zakresie organizowania pracy oraz prawidłowego planowania i rozliczania czasu pracy jest bezpośredni przełożony pracownika. Będzie on również odpowiedzialny za naruszenia przepisów o czasie pracy. Czynności z zakresu prawa pracy dokonuje bowiem osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba (art. 3 k.p.). W takim przypadku osoba wyznaczona do przestrzegania przepisów o czasie pracy nie musi mieć odrębnego pełnomocnictwa udzielonego przez pracodawcę.