Czy pracodawca może się odwołać od kosztów upomnienia naliczonych przez ZUS
Otrzymaliśmy z ZUS informację o zaległościach w płaceniu składek za luty. ZUS wysłał do nas jedno pismo, jednym listem i naliczył koszty upomnienia od każdego funduszu w wysokości 11,60 zł (razem 34,80 zł). Czy koszty nie powinny być jedne? Przecież to jedno pismo, podpisane przez jedną osobę i wysłane jednym listem. Jak należy odwołać się od powyższej wysokości kosztów - pyta Czytelnik z Piły.
Koszty są naliczane od upomnienia, a nie od przesyłki, którą upomnienia zostały doręczone płatnikowi. Należności mają pokryć poniesione przez ZUS koszty przesyłki listowej i samego sporządzenia upomnienia. W sytuacji gdy jedno upomnienie obejmuje należności na wszystkie fundusze (ubezpieczeń społecznych, zdrowotny, FP i FGŚP), koszty upomnienia powinny wynosić 11,60 zł. Niestety ustawa nie przewiduje możliwości zaskarżenia kosztów upomnienia. Zatem nie mogą Państwo odwołać się od wysokości ustalonych kosztów przez ZUS.