Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2014-03-22

Utrata zaufania czasem nie wystarczy, by wypowiedzieć pracownikowi umowę o pracę

Utrata zaufania prowadzi zwykle do rozwiązania stosunku pracy z zatrudnionym. Podanie tej przyczyny jako podstawy wypowiedzenia umowy bywa nadużywane. W ostatnich latach Sąd Najwyższy zaostrza kryteria, według których ocenia się, czy w okolicznościach danej sprawy faktycznie można mówić o utracie zaufania do pracownika.

Wskazanie utraty zaufania do pracownika jako przyczyny wypowiedzenia od lat jest akceptowane w orzecznictwie sądowym. Jest to pojęcie bardzo szerokie, dlatego zdarza się, że wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę na tej podstawie jest niewystarczające. Aby przyczyna zwolnienia pracownika nie była kwestionowana, musi być obiektywna i konkretna, a pracodawca powinien wcześniej informować pracownika o swoim niezadowoleniu z niego.

Musi istnieć obiektywna przesłanka utraty zaufania

Jeżeli pracodawca nie chce przegrać sprawy przed sądem, musi brać pod uwagę, że utrata zaufania wskazana jako przyczyna wypowiedzenia umowy będzie oceniana z punktu widzenia obiektywnych przesłanek. Nie każdy przypadek utraty zaufania do pracownika może być uznany za uzasadniający wypowiedzenie. Utrata zaufania musi mieć bowiem oparcie w przesłankach natury obiektywnej i racjonalnej. Nie może wynikać z samowoli czy wyłącznie z subiektywnych uprzedzeń pracodawcy (m.in. wyrok SN z 24 października 2013 r., II PK 24/13, niepubl., patrz: www.ekspert3.inforlex.pl).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00