Czy po 1 września 2013 r. pracodawca samorządowy musi zwolnić skazanych pracowników
Od 1 września 2013 r. pracodawca samorządowy musi odwołać ze stanowiska albo rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem skazanym prawomocnie, np. za kradzież. Pracodawca nie ma jednak prawa żądać od zatrudnionych już pracowników złożenia oświadczeń, że nie byli karani. W razie uzyskania takich informacji nieformalnie może on wystąpić z zapytaniem do Krajowego Rejestru Karnego.
Nowelizacja ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej u.o.p.s.), która weszła w życie 1 września 2013 r., uporządkowała kwestie związane z koniecznością przestrzegania warunku niekaralności pracowników samorządowych. Mimo że dotychczas wymogiem kwalifikacyjnym dla pracowników samorządowych był brak skazania prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe (art. 6 ust. 3 pkt 2 u.o.p.s.), nie było rozwiązań, które pozwalałyby pracodawcy samorządowemu wyegzekwować spełnienie tych wymogów, w sytuacji gdy pracownik został skazany już podczas pozostawania w zatrudnieniu. Zmienia to ustawa z 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych oraz niektórych innych ustaw.