Czy gmina musi zwiększyć zatrudnienie po wejściu w życie nowych zasad gospodarowania odpadami
Od 1 lipca br. realizację zadań związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi muszą zapewnić gminy. Nowe obowiązki mogą oznaczać konieczność zatrudnienia osób do rozliczania pobieranych opłat (księgowe) oraz ich egzekwowania (poborcy). Wykonywanie tych zadań pracodawca samorządowy może jednak czasowo powierzyć innemu pracownikowi lub zawrzeć w tym celu porozumienie z zakładem komunalnym.
Od 1 lipca br. za gospodarowanie odpadami komunalnymi będą odpowiedzialne gminy. Wiąże się z tym wiele obowiązków nałożonych na samorządy. Im większa gmina, tym więcej zadań będzie na niej spoczywało, m.in. egzekwowanie nowej opłaty za wywóz śmieci, którą będą zmuszeni uiszczać mieszkańcy gminy, czy rozliczanie wpływów z tego tytułu. Ponadto podmioty odbierające odpady będą składać gminom sprawozdania kwartalne. Ich weryfikacja również należy do gmin.