Kiedy pracownik musi wykonać badania sanitarno-epidemiologiczne
Wykonywanie niektórych rodzajów prac wymaga spełnienia przez pracowników dodatkowych wymogów sanitarnych. Taka sytuacja ma miejsce np. podczas czynności, przy których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby.
Pracownicy, mający bezpośredni kontakt z żywnością oraz pracujący na stanowiskach związanych z ciągłym kontaktem z ludźmi, mają obowiązek legitymowania się odpowiednim dokumentem wskazującym brak przeciwwskazań do wykonywania tego typu prac.
Dokumentem potwierdzającym dopuszczalność do pracy w takich warunkach była tzw. książeczka zdrowia do celów sanitarno-epidemiologicznych (obowiązywała do 31 grudnia 2011 r.). Obecnie, wskutek zmiany przepisów, pracownik musi przejść odpowiednie badania i uzyskać - określone przepisami o chorobach zakaźnych i zakażeniach - orzeczenie lekarskie do celów sanitarno-epidemiologicznych o braku przeciwwskazań do wykonywania tych prac. Nie oznacza to jednak, że książeczka sanepidu i stwierdzone nią badania utraciły swoją ważność. Jedynie w przypadku jej utraty należy liczyć się z tym, że nie ma już możliwości wyrobienia jej duplikatu.