Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2011-03-19

KODEKS PRACY. KOMENTARZ DLA PRAKTYKÓW

Waldemar Gujski, Magdalena Przybysz

Gujski Zdebiak Kancelaria Adwokacko-Radcowska

Art. 83. § 1. Normy pracy, stanowiące miernik nakładu pracy, jej wydajności i jakości, mogą być stosowane, jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy.

§ 2. Normy pracy są ustalane z uwzględnieniem osiągniętego poziomu techniki i organizacji pracy. Normy pracy mogą być zmieniane w miarę wdrażania technicznych i organizacyjnych usprawnień zapewniających wzrost wydajności pracy.

§ 3. Przekraczanie norm pracy nie stanowi podstawy do ich zmiany, jeżeli jest ono wynikiem zwiększonego osobistego wkładu pracy pracownika lub jego sprawności zawodowej.

§ 4. O zmianie normy pracy pracownicy powinni być zawiadomieni co najmniej na 2 tygodnie przed wprowadzeniem nowej normy.

1. Normy pracy ustalane są przez pracodawcę. Mimo że ich poziom ma bezpośredni wpływ na wysokość wynagrodzenia pracownika, nie są one traktowane przez Kodeks pracy jako element umowy o pracę. Dlatego ich podwyższenie nie wymaga wypowiedzenia warunków pracy i płacy, lecz jest dokonywane w trybie określonym w § 4 komentowanego przepisu. Wypowiedzenie warunków pracy i płacy jest wymagane tylko wtedy, gdy jej wysokość została ustalona przez strony w umowie o pracę.

2. Norma pracy jest to liczba wyrobów lub liczba operacji, które pracownik jest zobowiązany wykonać w określonym czasie w normalnych warunkach pracy - technicznych, technologicznych i organizacyjnych. Wyraża możliwości pracownika wykonania określonej pracy w ustalonym czasie w warunkach uwzględniających aktualny poziom techniki i organizacji pracy. Jest obiektywnym miernikiem intensywności pracy, jej wydajności i jakości.

Norma pracy nie może być przy tym stosowana przy pracach niedających się wymierzyć lub niepoddających się ocenie ujednoliconej (średniej, przeciętnej), wymagających ocen zindywidualizowanych.

Przepis § 4 komentowanego przepisu nie określa sposobu zawiadomienia pracowników o wprowadzeniu nowych norm. Należy przyjąć, że powinno to nastąpić w sposób zwyczajowo przyjęty u danego pracodawcy. W ten sposób bowiem pracownicy są zawiadamiani o nowym regulaminie wynagradzania (art. 77 § 6 k.p.) oraz regulaminie pracy (art. 104 § 1 k.p.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00