Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-05-29

ZAWIESZENIE DZIAŁALNOŚCI - OBOWIĄZKI UBEZPIECZONEGO

Przedsiębiorca zatrudniający pracowników zgłasza ich do odpowiednich ubezpieczeń od daty zatrudnienia. Zgłasza również członków ich rodzin do ubezpieczenia zdrowotnego.

Barbara Zabieglińska

specjalista ds. ubezpieczeń społecznych

Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i osoby przez nie zatrudnione, np. pracownicy i zleceniobiorcy, a także osoby współpracujące przy prowadzeniu działalności gospodarczej, podlegają ubezpieczeniom społecznym na podstawie przepisów ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Przepisy tej ustawy regulują również obowiązki zgłoszeniowe i rozliczeniowe tej grupy ubezpieczonych. Natomiast podleganie ubezpieczeniu zdrowotnemu regulują przepisy ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą już w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00