Porada
PORADY I WSKAZÓWKI
GENERALNY INSPEKTOR OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH WYJAŚNIA
PYTANIE:
Czy pracodawca podlegający przepisom ustawy o służbie cywilnej może żądać od pracownika oświadczenia, w którym pracownik informuje go, że nie wykonuje pracy w ramach dodatkowego zatrudnienia?
ODPOWIEDŹ:
Tak, ponieważ zezwalają na to przepisy ustawy o służbie cywilnej.
UZASADNIENIE:
Informacja o wykonywaniu przez określoną osobę pracy w ramach dodatkowego zatrudnienia należy do danych osobowych. Zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanie danych osobowych (m.in. ich zbieranie czy udostępnianie) jest dopuszczalne wtedy, gdy jest niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa (art. 23 ust. 1 pkt 2). Tym przepisem prawa w przypadku pracodawcy jest art. 221 k.p. Określa on, jakie dane może uzyskać pracodawca od pracownika. Są to m.in.: imię (imiona) i nazwisko, imiona rodziców, data urodzenia, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji), wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia, nr PESEL oraz imiona i nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Dodatkowo pracodawca jest uprawniony do uzyskania od pracownika innych danych osobowych, jeżeli obowiązek ich podania wynika z odrębnych ustaw (art. 221 § 4 k.p.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right