Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-07-01

STRES W MIEJSCU PRACY

Pracodawca musi pamiętać, że warunkiem skutecznego radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy jest nawiązanie dialogu z pracownikami oraz zaangażowanie w ten proces wszystkich zainteresowanych osób.

Rozmowa z Michałem Gólczem, specjalistą w Departamencie Prewencji GIP.
Kiedy występuje stres w miejscu pracy?
- Stres w miejscu pracy występuje, gdy osoby pracujące - pracownicy i pracodawcy - odczuwają dyskomfort psychiczny dotyczący warunków lub wymagań pracy w sytuacji, w której przekraczają one ich możliwości poradzenia sobie z nimi w danym momencie.
Do czego może doprowadzi stres w pracy?
- Można wyróżnić 3 obszary negatywnych skutków, do których może prowadzić nadmierny stres w pracy. Po pierwsze będą to skutki dla pracownika. Wśród nich można wyróżnić skutki natychmiastowe, takie jak: ogólne pobudzenie, pogłębienie i przyspieszenie oddechu, przyspieszenie akcji serca, odczuwanie dolegliwości bólowych oraz zawężenie uwagi, lęk, irytacja, czasami złość i wybuchy agresji oraz te, które mogą ujawnić się dopiero po pewnym czasie. Długotrwały stres w miejscu pracy może prowadzić do wyczerpania fizycznego i psychicznego każdej osoby, a to powoduje, że pracownik, zamiast pracować, stara się przetrwać w miejscu pracy. Gdy sytuacje stresowe powtarzają się, mogą doprowadzić do poważnych zmian w stanie zdrowia. Osoby doświadczające nadmiernego stresu wymagają opieki lekarskiej i z tego powodu mogą częściej przebywać na zwolnieniach chorobowych. Niekorzystne oddziaływanie stresu musi więc wywierać wpływ również na organizację pracy (skutki dla firmy). Osoby doświadczające długotrwałego stresu są zmęczone fizycznie i psychicznie (syndrom wypalenia). Ich złe samopoczucie i doskwierające im problemy zdrowotne powodują, że zmniejsza się ich wydajność i efektywność pracy. Jak pokazują statystyki, osoby narażone na stres częściej łamią przepisy, zasady bhp, polecenia przełożonych, ulegają wypadkom przy pracy. Są niechętne dodatkowemu wysiłkowi, nowościom lub ewentualnym zmianom wprowadzanym w firmie. Jeśli w warunkach i sposobach wykonywania pracy w zakładzie przez długi czas nic się nie zmienia, rezygnują i odchodzą z pracy. Działanie pod wpływem stresu może łączyć się też z ryzykiem podjęcia błędnych decyzji. Wysoki poziom pobudzenia emocjonalnego, zawężenie uwagi oraz wyczerpanie organizmu powoduje, że zestresowani pracownicy częściej niż pozostali popełniają niezamierzone pomyłki i błędy, a te mogą mieć dla firmy wymierny skutek w postaci strat finansowych. Wszystkie te aspekty mogą nie pozostawać bez wpływu na wizerunek oraz pozycję firmy na rynku.
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00