Data publikacji: 02.07.2018
SPOSOBY NA GWAŁTOWNE REAKCJE PRACOWNIKÓW
Pracownicy z działów kadr czy działów HR często pełnią rolę posłańca przynoszącego złe wieści, co wymaga od nich wysokich kwalifikacji związanych z komunikacją i ogromnego opanowania.
Maria Chylińska
Praca w dziale kadr wymaga nie tylko ogromnej wiedzy z zakresu prawa pracy, ale również pewnego przygotowania psychologicznego. To najczęściej kadrowe przekazują pracownikom różne informacje - zarówno te dobre, jak i te złe. Reakcje pracowników zwłaszcza tych, dla których przekazywana przez kadrową informacja jest niepomyślna, mogą być różne, np. krzyk, omdlenie, wybuch śmiechu.
Napad złości
Jeśli pracownik krzyczy, złości się i jest oburzony postępowaniem firmy (co często się zdarza), nie należy absolutnie ani przytakiwać, ani zaprzeczać jego słowom, cokolwiek by mówił. Nawet jeśli czyni nam wyrzuty, pamiętajmy, że w jego oczach jesteśmy przedstawicielami firmy - te pretensje nie dotyczą nas bezpośrednio - i nie należy brać ich do siebie. Nawet inwektywy pod naszym adresem nie powinny nas wytrącić z naszego stoickiego spokoju - jesteśmy pośrednikiem między pracodawcą a pracownikiem, my tylko przekazujemy informację. Takie uparte powtarzanie (w asertywności nazywane „techniką zdartej płyty”) słów wyrażających zrozumienie dla jego emocji pomaga mu się wyciszyć. Wyrzuci on z siebie negatywne emocje w warunkach „bezpiecznych”, czyli przy osobie, która go rozumie (co nie znaczy, że podobnie patrzy na sprawę).