comment
Artykuł
Data publikacji: 2018-07-03
ZZL w małych firmach
Zarządzanie zasobami ludzkimi, czyli ZZL, to dziedzina nauki o zarządzaniu zajmująca się kształtowaniem relacji pracowniczych i tworzeniem narzędzi do podnoszenia efektywności wykorzystania zasobów pracy. Tekst jest próbą oceny przydatności tej dziedziny wiedzy w małym przedsiębiorstwie.
Olgierd Konieczny
Na pytanie, czy w małych firmach potrzebne jest ZZL, można odpowiedzieć w trojaki sposób. Odpowiedź „TAK” będzie zgodna z obowiązującą modą i polityczną poprawnością, będzie bazować na podzielanym powszechnie przekonaniu, że „ludzie są największym kapitałem” każdej firmy, niezależnie od jej profilu działalności i wielkości. Równie uprawniona wydaje się odpowiedź „NIE”. Małe firmy nie potrzebują ZZL, ponieważ są zbyt małe, by wyodrębniać w nich problemy związane z zasobami ludzkimi. Istnieje oczywiście zarządzanie personelem, ale mieści się ono w ogólnej praktyce kierowania i jest integralnym elementem całego procesu zarządzania wewnątrz firmy. ZZL wymaga istnienia w organizacji jasno sprecyzowanych pod względem kompetencji stanowisk pracy, a w małych firmach poszczególne obowiązki nie są najczęściej jednoznacznie wyodrębnione. Nie istnieją zobiektywizowane relacje pracownicze, ludzie robią, „co szef każe”, a ZZL to akademicka „teoryjka”, na którą w małych firmach z powodu ograniczonych zasobów nie ma miejsca.
Pozostało 80% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right