comment
Artykuł
Data publikacji: 2018-07-01
Zarząd komisaryczny w przedsiębiorstwie państwowym
Wojciech Michałek
Ustanowienie zarządu komisarycznego jest podstawową formą postępowania naprawczego w przedsiębiorstwach państwowych. Rola tej instytucji polega na przeciwdziałaniu likwidacji podmiotu i dążeniu do jego uzdrowienia.
Zarząd komisaryczny ustanawiany nad przedsiębiorstwem regulowany jest przepisami art. 65-70 ustawy z 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (DzU z 2002 r. nr 112, poz. 981 ze zm. - zwana dalej ustawą o p.p.). Organ założycielski (np. minister, wojewoda) w porozumieniu z Ministrem Finansów (dyrektorem właściwej izby skarbowej) podejmuje decyzję o wszczęciu postępowania naprawczego i wyznacza osobę do sprawowania zarządu komisarycznego. Konieczność powołania zarządu komisarycznego może zachodzić, gdy przedsiębiorstwo prowadzi działalność ze stratą lub jeśli przekroczyło wskaźniki przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, co w konsekwencji doprowadziło do pogorszenia sytuacji finansowej tego przedsiębiorstwa, tj., gdy zachodzą przyczyny określone w art. 37a ust. 1 pkt 4 ustawy o p.p.
Pozostało 84% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu