Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-11-05

Czego nie wolno pracodawcy. Związki zawodowe u pracodawcy

Anna Martuszewicz, Bartłomiej Sikora, Beata Kaczmarek
Związki zawodowe spełniają ważną rolę w kształtowaniu relacji pracodawca - pracownicy. Jednak część pracodawców nie jest zainteresowana, aby w ich zakładzie działały organizacje związkowe. Podejmują więc różne działania, które mają zniechęcić pracowników do utworzenia organizacji związkowej czy też wstąpienia do istniejącego już związku zawodowego. Zdarzają się również przypadki rozwiązywania stosunku pracy z założycielami związków zawodowych.
Doceniając rolę przedstawicieli załogi w kształtowaniu prawa pracy, stosunków pracy w zakładach zagwarantowano im wiele uprawnień, w tym ochronę trwałości zatrudnienia. Natomiast pracodawcy powinni docenić korzyści, jakie wynikają z działania związków zawodowych w ich zakładzie pracy. Związki zawodowe spełniają ważną rolę w ochronie praw i interesów pracowniczych. Zapobiegają naruszaniu przez pracodawców uprawnień pracowniczych wynikających z przepisów prawa. Dążą do zmiany istniejącego stanu prawnego, jak również do korzystniejszego ukształtowania treści stosunku pracy.
Wejście Polski do Unii Europejskiej spowodowało konieczność dostosowania naszego prawa do prawa unijnego również w zakresie reprezentacji pracowniczej. Stało się to koniecznością, gdyż na naszym rynku pracy funkcjonuje wielu zagranicznych pracodawców działających w formie koncernów obejmujących swoim działaniem kilka państw.
Od 1 maja 2004 r. obowiązują przepisy ustawy z 5 kwietnia 2002 r. o europejskich radach zakładowych (DzU nr 62, poz. 556 ze zm.). Regulacja ta stanowi ważny krok w popieranej przez Unię Europejską idei dialogu społecznego. Celem ustawy jest ochrona interesów pracowniczych w przedsiębiorstwach i grupach przedsiębiorstw, w których zasadnicze dla pracowników decyzje zapadają często daleko od siedzib ich pracodawców.
Polska jako członek Unii Europejskiej została zobowiązana ponadto do wprowadzenia w nieprzekraczalnym terminie do 23 marca 2005 r. przepisów o stałych ponadnarodowych i narodowych systemach informowania i konsultowania. Wiadomo już, że Polska nie dotrzymała obowiązku dostosowania naszego prawa do wymogów unijnych. Obecnie trwają prace nad przepisami ustawy o informowaniu i przeprowadzaniu konsultacji z pracownikami.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00