comment
Artykuł
Data publikacji: 2004-10-09
Bezpieczna praca w biurze. Prawa i obowiązki w zakresie bhp w biurach
Sylwia Oziębło
Pracownicy mają obowiązek wykonywać prace zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy. Jednak obowiązku tego nie będą mogli wypełnić, jeżeli nie będzie odpowiedniego wsparcia od strony pracodawcy lub osób kierujących. Pracownicy nie mogą być obciążeni samodzielnym organizowaniem stanowiska pracy - do tego zobowiązany jest pracodawca. Oznacza to, że mają oni prawo zwrócić się do pracodawcy bezpośrednio lub za pośrednictwem osób kierujących o odpowiednie wyposażenie lub o taką zmianę organizacji procesów pracy, by mogli wykonywać pracę przy możliwie minimalnych zagrożeniach i czynnikach szkodliwych.
PRZYKŁAD
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy wykazała, że pracodawca nie zapewnił właściwego oświetlenia na stanowiskach pracy. Z dokonanych w zakładzie pomiarów wynikało, że w biurze brak jest odpowiedniego oświetlenia - odpowiadającego wymaganiom Polskiej Normy. Pracodawca uważa, iż pomieszczenia biurowe były tylko przez niego wynajmowane i że nie ma on takiego obowiązku, lecz należy to do właściciela budynku. Jednak pracodawca w żadnej formie nie wystąpił do właściciela o poprawę ww. uchybienia.
Z artykułu 207 § 2 k.p. wynika, iż to pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi bezpieczne i higieniczne warunki pracy, bez względu na to, czy pomieszczenia pracy są jego własnością, czy też je wynajmuje.
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu