comment
Artykuł
Data publikacji: 2018-06-29
Urzędnicy państwowi i samorządowi. Wprowadzenie
Dorota Wołoszyn
Pracownicy urzędów państwowych i samorządowych są jedną z najliczniejszych grup zawodowych podlegających szczególnym uregulowaniom. Ich prawa i obowiązki zostały określone w pragmatykach służbowych, tj. ustawach i rozporządzeniach wykonawczych. Przepisy te regulują m.in. kwestie płacowe czy odpowiedzialności dyscyplinarnej. Jednak w przypadkach nieuregulowanych w pragmatykach do tych pracowników znajduje zastosowanie Kodeks pracy. Spośród urzędników publicznych można wyróżnić urzędników państwowych, do których stosuje się przepisy ustawy o pracownikach urzędów państwowych, pracowników samorządowych, których status został uregulowany w ustawie o pracownikach samorządowych, oraz pracowników służby cywilnej. Status samorządowców i pracowników państwowych urzędów (w tym również Kancelarii Sejmu, Senatu oraz wielu organów kontrolnych i sądowych, takich jak biura Rzecznika Praw Obywatelskich czy Trybunału Konstytucyjnego) jest więc odrębny, choć w niektórych przypadkach ustawa o pracownikach samorządowych odwołuje się wprost do postanowień przepisów dotyczących pracowników urzędów państwowych.
Pozostało 30% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu