Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2004-07-10

Samozatrudnienie - wady i zalety. Założenie własnej firmy

Małgorzata Kozdęba
Agnieszka Kiełbowicz
Przedsiębiorca, który zdecydował już, w jakiej formie będzie wykonywał działalność, musi teraz dopełnić wszystkich wymogów formalnoprawnych.
Krok po kroku przedsiębiorcy
Aby móc rozpocząć działalność gospodarczą, należy ją zarejestrować w odpowiednich systemach służących identyfikacji przedsiębiorców.
Droga przyszłego przedsiębiorcy będzie wyglądać następująco:
• zarejestrowanie działalności gospodarczej,
• uzyskanie numeru REGON,
• założenie rachunku bankowego,
• rejestracja do celów podatkowych (NIP),
• rejestracja do celów VAT.
Podana powyżej kolejność jest wymuszona przez wymogi w zakresie dokumentów, jakie należy przedstawić na następnych etapach.
Krok pierwszy - zarejestrowanie działalności gospodarczej
Pierwszym krokiem na drodze do rozpoczęcia działalności jest uzyskanie wpisu do rejestru przedsiębiorców. Obecnie obowiązują dwie odrębne procedury rejestracyjne - w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez gminy oraz w KRS.
• Ewidencja w gminie
1. Kogo dotyczy: W gminnej ewidencji działalności gospodarczej muszą zarejestrować się indywidualni przedsiębiorcy, w tym przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność jako wspólnicy spółek cywilnych.
WAŻNE! Od powyższej zasady są wyjątki. Osoby prowadzące indywidualną działalność w ramach wolnych zawodów nie podlegają rejestracji w ewidencjach gminnych. Zadania te powierzono samorządom zawodowym.
2. Gdzie się udać: Organem ewidencyjnym jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Ze względów organizacyjnych ewidencje prowadzą odpowiednie jednostki urzędów gmin, a w większych miastach delegatury urzędów dla poszczególnych dzielnic, których pracownicy dokonują wpisów, działając z upoważnienia organu ewidencyjnego.
3. Wymogi co do zgłoszenia: Zgłoszenie nie ma określonego wzoru, choć większość gmin wydaje przygotowane formularze.
Zgłoszenie powinno zawierać:
• oznaczenie przedsiębiorcy (imię i nazwisko oraz ewentualnie inne elementy składające się na firmę),
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00