comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-07-31
Sposób na problemy finansowe pracodawcy
Jeżeli pracodawca znalazł się w trudnej sytuacji finansowej, może zawrzeć porozumienie dotyczące zawieszenia niektórych przepisów prawa pracy.
Ostatnia nowelizacja Kodeksu pracy dokonana ustawą z 26 lipca 2002 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. Nr 135, poz. 1146) wprowadziła znaczne zmiany mające na celu zmniejszenie kosztów pracy oraz uelastycznienie stosunków łączących pracodawców z pracownikami.
Jednym z takich rozwiązań, mającym pomóc pracodawcom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej, jest stworzenie możliwości zawierania z pracownikami porozumień pozwalających na czasowe zawieszanie niektórych przepisów prawa pracy lub na stosowanie mniej korzystnych warunków pracy niż określone w umowach o pracę.
Kiedy można zawiesić przepisy?
Możliwość czasowego zawieszenia niektórych przepisów prawa pracy wprowadził nowy przepis art. 9 § 1 k.p. Zgodnie z jego treścią - Zatem, w razie gdy pracodawca znajdzie się w złej kondycji finansowej i np. grozić mu będzie upadłość, możliwe jest zawarcie porozumienia, na mocy którego ulegną zawieszeniu w całości lub w części przepisy określające prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Jednakże zawieszenie to nie może dotyczyć przepisów Kodeksu pracy i innych ustaw oraz aktów wykonawczych (np. rozporządzeń wydanych przez Radę Ministrów lub Ministra Pracy).
Pozostało 83% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu