comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-05-08
ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM I HIGIENĄ PRACY
Istotą i zarazem gwarancją sprawnie funkcjonującego systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy jest aktywny współudział pracowników zakładu w jego wdrażaniu i ciągłym doskonaleniu.
Sylwia Oziembło
specjalista z zakresu bhp
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy jest składową systemu zarządzania zakładem. Obejmuje on elementy związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy.
Wymagania dotyczące systemu zarządzania bhp w zakładzie pracy związane są z wymogami przepisów prawa pracy.
• Ocena ryzyka zawodowego
Podstawowym elementem systemu zarządzania bezpieczeństwem jest ocena ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy.
Zgodnie z § 39 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 129, poz. 844 ze zm.) pracodawca jest obowiązany oceniać i dokumentować ryzyko zawodowe, występujące przy określonych pracach, oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko.
Przepis zawarty w art. 226 Kodeksu pracy stanowi, iż pracodawca jest obowiązany informować pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami.
W realizacji m.in. ww. wymogów prawnych w zakresie bhp pomocny jest system zarządzania bhp.
DLACZEGO WARTO WPROWADZAĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA BHP?
Jednym z warunków przyjęcia Polski do Unii Europejskiej jest osiągnięcie zgodności z minimalnymi wymaganiami w dziedzinie bhp, które określono w Dyrektywie Ramowej Unii Europejskiej nr 89/391/EWG.
Wprowadzenie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy pozwala na skuteczne zarządzanie w tej dziedzinie, a w związku z tym na bieżące spełnianie wymagań przepisów prawnych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Ponadto w wyniku bieżącego wdrażania przepisów prawnych w zakładzie pracy następuje poprawa warunków pracy zatrudnionych pracowników. To z kolei wiąże się z wymiernym ograniczeniem strat wynikających z tytułu niewłaściwego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, takich jak koszty wypadków przy pracy, chorób zawodowych, napraw parku maszynowego itp.
Pozostało 93% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu