comment
Artykuł
Data publikacji: 2003-03-27
Regulamin wynagradzania po nowelizacji
W wyniku nowelizacji Kodeksu pracy od 1 stycznia 2003 r. pracodawcy mogą elastycznie kształtować wysokość diet za podróże służbowe. Znaczący wymiar praktyczny może mieć również zniesienie zakazu kumulowania negatywnych skutków nakładania na pracownika kar porządkowych, a co za tym idzie - możliwość przebudowania przesłanek przyznawania np. premii regulaminowych.
Ostatnia nowelizacja ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) powoduje konieczność ponownego spojrzenia na obowiązujące u pracodawców regulaminy wynagradzania pod kątem aktualizacji ich treści. Dokonując analizy zapisów konkretnego regulaminu wynagradzania należy uwzględnić nie tylko aktualne przepisy działu trzeciego k.p. „Wynagrodzenie za pracę i inne świadczenia”, ale również nowe zapisy dotyczące m.in. zasad wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, a także zmianę w zakresie kar porządkowych. W określonym przypadku pracodawca może wprowadzić do regulaminu zapisy o nietworzeniu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - stąd konieczność sięgnięcia do znowelizowanej ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Określona grupa małych pracodawców (zatrudniających od 5 do 20 pracowników) powinna w szczególności podjąć decyzję co do dalszego obowiązywania wprowadzonych przed nowelizacją regulaminów.
Kto ma obowiązek tworzenia regulaminu wynagradzania?
Ustawa z 26 lipca 2002 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2002 r. Nr 135, poz. 1146) wprowadziła istotną zmianę do artykułu 772 § 1 k.p.
Dotychczas obowiązek ten dotyczył pracodawców zatrudniających co najmniej 5 pracowników.
Pozostało 91% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu