comment
Artykuł
Data publikacji: 2018-07-03
Analiza unijnych kosztów pracy
Od kilkunastu lat systematycznie prowadzone są badania kosztów pracy, choć samo pojęcie „kosztów pracy” nie jest nowe.
prof. dr hab. Zofia Jacukowicz
Instytut Pracy i Spraw Socjalnych
Zasady opracowywania statystyki kosztów pracy i wspólna definicja tej kategorii zostały przyjęte na jedenastej międzynarodowej konferencji statystyki pracy w Genewie w 1966 r.
Do celów statystycznych pojęcie kosztów pracy oznacza całość kosztów ponoszonych przez pracodawcę w związku z zatrudnieniem pracownika. Obejmuje ono całość wynagrodzeń wypłacanych pracownikowi nie tylko za efektywną pracę, ale również premie i gratyfikacje, koszt wyżywienia (napoje, posiłki regeneracyjne), deputaty i inne korzyści w naturze, koszt mieszkań ponoszony przez pracodawcę, wydatki na ubezpieczenia społeczne obciążające pracodawcę, wydatki na zatrudnienie i szkolenie zawodowe, świadczenia społeczne i inne pozycje kosztów.
Elementy statystyki kosztów pracy
Koszty pracy mają wiele elementów wspólnych z definicją wynagrodzenia, a w ich skład wchodzi przede wszystkim wynagrodzenie pracowników. Należą tu także koszty rekrutacji i inne jak ubranie robocze, koszt transportu pracownika pomiędzy domem a miejscem pracy i podatki traktowane jako koszt pracy.
Pozostało 87% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu