Data publikacji: 07.03.2002
Kontrola zwolnień lekarskich przez pracodawcę
Zwolnienia lekarskie bardzo często uzasadniają nieobecność pracownika w pracy. Są sytuacje, kiedy prawidłowość wystawienia lub wykorzystania zwolnienia budzi wątpliwości. Wówczas pracodawca może dokonać czynności kontrolnych.
Ewa Drzewiecka
Zgodnie z art. 68 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. Nr 60, poz. 636 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz płatnicy składek są uprawnieni do kontrolowania ubezpieczonych co do prawidłowości wykorzystywania zwolnień od pracy zgodnie z ich celem oraz są upoważnieni do formalnej kontroli zaświadczeń lekarskich. Szczegółowe zasady i tryb kontroli zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 27 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich od pracy oraz formalnej kontroli zaświadczeń lekarskich (Dz.U. Nr 65, poz. 743). Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie upoważnienia ustawowego zamieszczonego w art. 68 ust. 2 ustawy.