Artykuł
Dajesz pracę - korzystasz z funduszu
Dajesz pracę korzystasz z funduszu
Hanna Pawlik
Fundusz Pracy jest państwowym funduszem celowym, którym dysponuje Prezes Krajowego Urzędu Pracy. Środki funduszu przeznaczane są na finansowanie zadań związanych z zatrudnianiem i przeciwdziałaniem bezrobociu, m.in. na tworzenie miejsc pracy i wypłacanie świadczeń dla bezrobotnych.
Prawa i obowiązki pracodawców związane z funkcjonowaniem Funduszu Pracy określone są w przepisach ustawy z 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56 ze zm.). Najistotniejszymi dochodami Funduszu Pracy są dotacje budżetu państwa przeznaczone m.in. na wypłatę zasiłków przedemerytalnych i świadczeń przedemerytalnych, a także na obowiązkowe składki.
Zgodnie z art. 53 obowiązkowe składki na Fundusz Pracy opłacają:
m
pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne za następujące osoby: zatrudnione w ramach stosunku pracy (na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania, spółdzielczej umowy o pracę, umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego) i na podstawie stosunku służbowego (np. żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa, funkcjonariuszy Służby Więziennej, policjantów),
wykonujące pracę na podstawie umowy o pracę nakładczą, umowy agencyjnej lub umowy zlecenia oraz za osoby z nimi współpracujące,