comment
Artykuł
Data publikacji: 2018-07-03
Pomoc państwa dla absolwentów
Anna Semenowicz
Kancelaria Senatu RP
Od 1 stycznia 2002 r. obowiązuje ustawa z 18 września 2001 r. o ułatwieniu zatrudnienia absolwentom szkół (Dz.U. Nr 122, poz. 1325).
Pracodawca, który zatrudni absolwenta po raz pierwszy w ciągu 6 miesięcy od dnia określonego w jego dyplomie, świadectwie ukończenia szkoły albo w zaświadczeniu o ukończeniu kursu, zostanie zwolniony z obowiązku opłacania składki na ubezpieczenie rentowe i wypadkowe w części opłacanej przez płatnika składek, czyli pracodawcę. Jeżeli absolwent zamieszkuje w powiatach (gminach) uznanych za zagrożone szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, wówczas ten okres jest wydłużony do 12 miesięcy. Oznacza to, że budżet państwa zrefunduje koszt składki zatrudnionego absolwenta na ubezpieczenie rentowe, która wynosi 13% podstawy wymiaru, oraz na ubezpieczenie wypadkowe w wysokości 1,62% podstawy wymiaru.
Inne składki
Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne pracowników stanowi przychód. Pracodawca będzie musiał naliczyć i odprowadzić za zatrudnionego absolwenta składkę na ubezpieczenie emerytalne w wysokości 19,52% podstawy wymiaru, natomiast w części opłacanej przez pracownika składek zostaną naliczone następujące rodzaje składek: na ubezpieczenie emerytalne (w wysokości 19,52% podstawy wymiaru), rentowe (13% podstawy wymiaru) oraz chorobowe (2,45% podstawy wymiaru). Ponadto pracodawca będzie zobowiązany opłacić składkę na Fundusz Pracy (2,45% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne) i na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (0,08% wynagrodzeń stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne).
Pozostało 85% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu