Gdy składki nie są opłacane
Gdy składki nie są opłacane...
Justyna Zdanowska
Dzisiaj kolejne pytania o ubezpieczenie zdrowotne. Czy problemy lub zaniechania pracodawcy w kwestii opłacania składek mogą spowodować komplikacje w uzyskaniu bezpłatnych świadczeń zdrowotnych przez pracownika? Co mówią przepisy?
Dowiedziałem się, że mój pracodawca zalega z opłacaniem za mnie składek na ubezpieczenie zdrowotne. Czy oznacza to, że straciłam prawo do bezpłatnego leczenia?
Nieopłacenie przez pracodawcę składki na ubezpieczenie zdrowotne za pracownika nie pozbawia go prawa korzystania z bezpłatnych świadczeń zdrowotnych w ramach ubezpieczenia. Inaczej jest w przypadku ubezpieczonych będących równocześnie płatnikami tych składek. Szczegółowo określają to przepisy art. 51 ust. 2 i 3 ustawy z 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 ze zm.). Dzielą one osoby ubezpieczone na dwie grupy. Pierwszą stanowią ubezpieczeni, którzy sami zgłaszają się do ubezpieczenia i opłacają składkę. W razie nieopłacenia składki przez okres dłuższy niż 30 dni, zostają oni obciążeni kosztami udzielonych świadczeń. Druga grupa obejmuje ubezpieczonych, za których składkę oblicza i odprowadza płatnik (np. pracodawca). Jeżeli płatnik nie odprowadzi składki za okres dłuższy niż 30 dni, to ubezpieczeni ci zachowują nadal prawo do świadczeń finansowanych przez właściwą kasę chorych, która może obciążyć płatnika kosztami świadczeń udzielonych ubezpieczonemu.