Jak zredukować koszty zatrudnienia
Jak zredukować koszty zatrudnienia
Ewa Drzewiecka
Utrzymanie pozycji firmy w warunkach silnej konkurencji rynku często zależy od możliwości obniżania kosztów pracy. Redukcja zatrudnienia jest metodą najprostszą, ale nie zawsze korzystną. Istnieją jednak sposoby na obniżanie kosztów pracy bez konieczności dokonywania zwolnień.
Podstawową metodą jest ulepszenie organizacji pracy, a zwłaszcza uelastycznienie czasu pracy. Jednakże w sytuacji, gdy tego rodzaju możliwości zostały wyczerpane albo istnieje potrzeba wprowadzenia oszczędności, może okazać się, iż niezbędna jest zmiana warunków pracy i płacy, wynikających z zawartej umowy o pracę. Skutkiem takiej zmiany jest zazwyczaj obniżenie wynagrodzenia czy zmiana rodzaju pracy, która również może wiązać się z niższym wynagrodzeniem). Nowe warunki pracy i płacy można wprowadzić w drodze porozumienia stron lub wypowiedzenia zmieniającego. Poza tymi sposobami istnieje też szereg innych, nie wymagających procedur określonych w Kodeksie pracy, ale wykraczających niekiedy poza dziedzinę prawa pracy.
Porozumienie zmieniające
Regulacja kodeksowa porozumienia zmieniającego oparta jest na następującym założeniu: za porozumieniem stron wprowadza się warunki umowy, które są bardziej korzystne dla pracownika. Wobec powyższego, forma takiego porozumienia jest dowolna, przy czym najczęściej polega na tym, iż pracownik milcząco akceptuje bardziej korzystne warunki. Jednak za porozumieniem stron można także zmienić warunki umowy na mniej korzystne. Również w takim wypadku przepisy k.p. nie precyzują formy oświadczenia woli. Istotne jest jedynie, aby zachowanie i wola obydwu stron wskazywały na jego zawarcie. W orzecznictwie Sądu Najwyższego przyjęta jest zasada, iż (wyrok Sądu Najwyższego z 17 stycznia 1997 r., sygn. I PKN 62/96 OSNAPiUS z 1997 r., nr 17, poz. 313). Aby uniknąć nieporozumień warto jednak zdecydować się na zachowanie formy pisemnej.