comment
Artykuł
Data publikacji: 2018-06-27
Praca na morskich statkach handlowych - cz. 3
Praca na morskich statkach handlowych
(cz. III)Anna Golas
Z
atrudnionych na morskich statkach handlowych obowiązuje odmienny od przewidzianego w Kodeksie pracy wymiar i rozkład czasu pracy oraz wymiar urlopu wypoczynkowego. Szczególny charakter pracy jest powodem innego, niż ustalony w powszechnym ustawodawstwie pracy, katalogu wykroczeń przeciwko prawom pracownika.Pracownik wpisany na listę załogi statku jest obowiązany wykonywać pracę w
wymiarze godzin ustalonym przepisami ustawy z 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz.U. Nr 61, poz. 258 ze zm.), a w sytuacjach przez nią dopuszczonych wykonywać także pracę w godzinach nadliczbowych oraz pozostawać w pogotowiu do pracy.Czasu pozostawania w
pogotowiu do pracy, podczas którego praca nie była wykonywana, oraz przerw w pracy wynikających z dobowego rozkładu czasu pracy nie wlicza się do obowiązującej pracownika normy czasu pracy. Ponadto dozwolona jest również praca w niedziele i święta określone w odrębnych przepisach.Podczas przebywania statku w
porcie armator powinien umożliwić pracownikowi wykorzystanie na lądzie czasu wolnego od pracy, chyba że pracownik został zobowiązany do pracy w godzinach nadliczbowych albo do pozostawania w pogotowiu do pracy.Maksymalny okres przebywania pracownika na statku w
jednej podróży morskiej określa zakładowy układ zbiorowy pracy. Dla pracownika na statku rybackim okres ten nie może być dłuższy niż 160 dni. WPozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu