Data publikacji: 02.07.2018
Praca na morskich statkach handlowych - cz. 2
Praca na morskich statkach handlowych
(cz. II)Anna Golas
U
stawa o pracy na morskich statkach handlowych wprowadza szczegółowe rozwiązania dotyczące powstania i ustania stosunku pracy, obowiązków stron i składników wynagrodzenia.Stosunek pracy na statku unormowany w
ustawie z 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz.U. Nr 61, poz. 258 ze zm.) powstaje na podstawie umowy o pracę na statku zawieranej na czas nie określony, na czas określony lub na czas określonej podróży morskiej statku (umowa o pracę na podróż statku).Stosunek pracy na statku może powstać również na podstawie spółdzielczej umowy o
pracę na statku. W tym przypadku w sprawach nie uregulowanych stosuje się odpowiednio prawo spółdzielcze.W umowie o
pracę na statku pracownik zobowiązuje się do wykonywania na rzecz armatora pracy na oznaczonym stanowisku na statkach odbywających podróże morskie albo na statku udającym się w określoną podróż, a armator do zatrudnienia pracownika na takich statkach (statku) za wynagrodzeniem odpowiadającym zajmowanemu stanowisku.W ramach stosunku pracy z
umowy o pracę na czas określony albo nie określony pracownik wykonuje pracę na statkach armatora, na których jest kolejno wpisywany na listę załogi, a jeżeli byłoby to przejściowo niemożliwe, armator przenosi go do rezerwy.Stosunek pracy z
pracownikiem młodocianym może być nawiązany tylko na podstawie umowy o