comment
Artykuł
Data publikacji: 2005-11-29
Odprawy dla pracowników - zasady przyznawania, wysokość
Odprawy pracownicze: Odprawy są szczególnymi, jednorazowymi świadczeniami pieniężnymi z tytułu ustania stosunku pracy wskutek jego wygaśnięcia lub rozwiązania. Wszyscy pracodawcy mają obowiązek wypłaty odpraw emerytalnych, rentowych, pośmiertnych, z tytułu zwolnień grupowych i z tytułu powołania do służby wojskowej.
Odprawy są jednorazowymi świadczeniami pieniężnymi, wypłacanymi przez pracodawców z tytułu ustania stosunku pracy wskutek jego wygaśnięcia lub rozwiązania. Mają one charakter powszechny, czyli przysługują każdemu pracownikowi, który uzyska do nich prawo, niezależnie od jego przynależności zawodowej. Są to świadczenia niemające charakteru wynagrodzenia za pracę.
Wysokość poszczególnych odpraw może być określana odrębnie przez pracodawców w obowiązujących u nich przepisach wewnętrznych. Jednak nie może być ona niższa niż przewidują to przepisy Kodeksu pracy lub innych ustaw szczególnych.
Należy bowiem podkreślić, że niektóre grupy pracowników, np. nauczyciele, pracownicy urzędów państwowych, samorządowcy, żołnierze zawodowi, policjanci, mają prawo do odpraw na mocy przepisów szczególnych.
Odprawa emerytalna lub rentowa
Warunki, jakie muszą zostać spełnione przez pracownika w celu uzyskania uprawnień do odprawy emerytalnej lub rentowej, oraz zasady jej wypłaty reguluje art. 921 Kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdoloności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna.
Odprawa emerytalna przysługuje więc pracownikowi, jeżeli:
• posiada uprawnienia emerytalne przyznane przez ZUS,
• jego stosunek pracy zostaje rozwiązany bądź ustaje w związku z przejściem na emeryturę.
Należy podkreślić, że do uzyskania prawa do odprawy obydwa te warunki powinny zostać spełnione łącznie.
Do uzyskania uprawnień do odprawy emerytalnej konieczny jest związek między rozwiązaniem stosunku pracy a przejściem na emeryturę. Oznacza to, że pracownik, który ma uprawnienia emerytalne, nabędzie prawo do odprawy emerytalnej pod warunkiem, że jego stosunek pracy zostanie rozwiązany właśnie w związku z przejściem na to świadczenie. Ustanie stosunku pracy oraz przejście pracownika na emeryturę powinny następować bezpośrednio po sobie, jednak istnieją pewne wyjątki od tej zasady. Odprawa może również przysługiwać w sytuacji, gdy data rozwiązania stosunku pracy nie zbiega się z datą przejścia na świadczenie emerytalne. Natomiast warunkiem koniecznym jest występowanie związku między tymi zdarzeniami.
Pozostało 87% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Książka