Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-05-31

Umowy w działalności firmy

Umowy: W niniejszym dodatku zamieściliśmy przykłady umów przydatnych w organizowaniu i realizacji obsługi księgowej firmy: umowy o prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych, umowy o badanie sprawozdań finansowych, umowy o windykację należności przez firmę zewnętrzną, umowy o korzystanie z prywatnego samochodu pracowników do celów służbowych, umowy o udostępnienie pracownikowi samochodu służbowego, ugody (w wersji przydatnej w przypadku trudności ze spłatą zobowiązań). Każdy wzór poprzedzony jest krótkim opisem. Wszystkie zaprezentowane wzory można zaadaptować do konkretnych potrzeb poszczególnych firm.
Zamieszczone w tym numerze „Wzorów formularzy i dokumentów” przykłady umów obejmują w większości przypadków, poza ugodą, tzw. umowy nienazwane. Określenie jest może nieco mylące, bo w rzeczywistości nazwy dla zamieszczonych w tym dodatku umów nie budzą wątpliwości i są powszechnie używane w obrocie. Chodzi jednak o to, że nazwy te oraz istotne, decydujące o typie umowy postanowienia nie są określone przepisami prawa cywilnego (mimo że czasami przepisy innych gałęzi prawa wymagają zawarcia danej umowy). Nie oznacza to jednak, że w takim przypadku w ogóle nie można stosować przepisów Kodeksu cywilnego. Nic bardziej mylnego. Każda z tych umów rodzi określone prawa i obowiązki dla stron zawierających umowę. Nie zawsze jednak da się w umowie precyzyjnie określić zakres świadczeń jednej i drugiej strony. I wtedy mają zastosowanie ogólne przepisy Kodeksu cywilnego o umowach.
Forma zawarcia umowy
Poza kilkoma przypadkami, w których przepisy dokładnie określają formę zawarcia umowy (np. umowa spółki cywilnej musi być stwierdzona pismem, a umowę spółki z o.o. sporządza się w formie aktu notarialnego), w zasadzie wszelkie umowy można sporządzać w dowolnej formie. Jeśli jednak chodzi o umowy zawierane w ramach działalności firmy, a z takimi mamy do czynienia w niniejszym dodatku, to z punktu widzenia obowiązku dokumentowania poszczególnych zdarzeń gospodarczych, będących podstawą ewidencji księgowej i podatkowej, powinny być one sporządzone na piśmie. Także wszelkie uzupełnienia lub zmiany umowy wymagają zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia. Jeżeli umowa została zawarta w formie pisemnej, jej rozwiązanie za zgodą obu stron, jak również odstąpienie od niej albo jej wypowiedzenie, powinno być stwierdzone pismem.
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00