comment
Artykuł
Data publikacji: 2005-03-01
Ustalanie, rozliczanie i ewidencja księgowa różnic inwentaryzacyjnych
Rozliczanie wyników inwentaryzacji: W wyniku porównania wartości i ilości lub tylko wartości danych ze spisu z danymi ksiąg rachunkowych powstają różnice inwentaryzacyjne. Różnice te należy w odpowiedni sposób rozliczyć w zależności od ich charakteru i przyczyn powstania.
Celem inwentaryzacji jest porównanie wartości składników aktywów i pasywów wykazanych w księgach rachunkowych z ich stanem rzeczywistym. Jeżeli w toku inwentaryzacji zostaną ujawnione różnice między stanem ewidencyjnym a faktycznym, należy je wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.
Sposób dokumentowania, rozliczania i ujęcia w księgach rachunkowych różnic inwentaryzacyjnych jednostka powinna określić w zasadach (polityce) rachunkowości, wykorzystując w tym celu rozwiązania przyjęte w teorii i praktyce rachunkowości.
Sposób dokumentowania, rozliczania i ujęcia w księgach rachunkowych różnic inwentaryzacyjnych należy podać w dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości.
W dalszej części publikacji zostaną przedstawione sytuacje, które mogą mieć miejsce przy ustalaniu, rozliczaniu i ujęciu w ewidencji księgowej różnic inwentaryzacyjnych powstałych przy jej przeprowadzaniu w drodze spisu z natury.
Ta metoda inwentaryzacji polega na wykonaniu następujących czynności:
Pozostało 89% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
Szkolenie