Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-06-28

Jak pozyskać kapitał na Giełdzie Papierów Wartościowych

Znalezienie się na rynku kapitałowym to jedna z najważniejszych decyzji każdego podmiotu gospodarczego. Oznacza ona poddanie się przez niego ocenie rynku, często bardzo surowej. Zakres zmian czy oceny zależy przede wszystkim od instrumentu, poprzez który podmiot będzie notowany na giełdzie czy rynku pozagiełdowym. Zakres ten jest największy w przypadku spółki akcyjnej, która planuje przeprowadzenie emisji akcji. Korzystne jest, jeśli decyzja o pojawieniu się na rynku giełdowym wypływa z przyjętej przez podmiot strategii działania.

Strategiczną decyzją dla każdego podmiotu gospodarczego jest określenie struktury finansowania. Decyzja ta powinna uwzględniać m.in.:
• ryzyka związane z podmiotem,
• specyfikę branży, w której działa podmiot,
• zasoby finansowe i inne w dyspozycji podmiotu,
• przyjętą strategię.
Niezbędne jest też dopasowanie tej decyzji do możliwości pozyskania finansowania i aktualnych warunków na rynku finansowym.
Wady i korzyści uczestnictwa w rynku
Pojawienie się na rynku giełdowym (funkcjonowanie rynku giełdowego w Polsce zostało opisane w „Serwisie FK” nr 36/2004) oznacza dla podmiotu większą przejrzystość, zarówno wobec inwestorów, jak i wobec konkurentów. Przejrzystość dla uczestników rynku jest czynnikiem bez wątpienia pozytywnym, wpływa bowiem np. na poprawę zaufania do papierów wartościowych danego podmiotu i w konsekwencji lepszą ich wycenę. Dostępność informacji o podmiocie może pozwolić konkurencji na bardziej wnikliwą analizę aktualnych i przyszłych działań podmiotu.
Decyzja, który rodzaj papieru wartościowego wykorzystać, ma też inne skutki. W przypadku emisji akcji właściciele muszą się liczyć z:
• nowymi akcjonariuszami,
• utratą kontroli nad spółką,
• oczekiwaniami dotyczącymi wyników spółki (i w konsekwencji wzrostu wartości spółki) w krótszym horyzoncie czasowym niż dotychczas,
• oczekiwaniami dotyczącymi dywidendy.
Nowi akcjonariusze nie zawsze oznaczają problemy. Dla każdego podmiotu duże rozproszenie akcjonariuszy jest bardzo korzystne, gdyż w tym przypadku pozycja dotychczasowych właścicieli jest nadal silna. Jednak rozproszonych akcjonariuszy nie można lekceważyć, ponieważ zawsze jest możliwe porozumienie między nimi. Z punktu widzenia dotychczasowych akcjonariuszy najniebezpieczniejsze jest pojawienie się nowych znaczących właścicieli, może to bowiem prowadzić do utraty kontroli nad spółką. Dla ochrony przed tą możliwością bardzo często warunki emisji są ustalane tak, aby dominujący udział pozostał w rękach dotychczasowych właścicieli
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00