comment
Artykuł
Data publikacji: 2018-06-27
Zakłady pracy chronionej a podatek VAT
Zakłady pracy chronionej, w rozumieniu przepisów ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, mogą wybrać zwolnienie od podatku od towarów i usług, na postawie art. 14 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, lub rozliczać się z fiskusem na zasadach określonych w art. 14a tej ustawy.
Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o VAT zwolnienie przysługuje bez względu na wartość sprzedaży towarów, pod warunkiem złożenia przez podatnika oświadczenia we właściwym urzędzie skarbowym. Natomiast w przypadku niewybrania zwolnienia od podatku VAT, zgodnie z art. 14a ustawy, zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej ma prawo do otrzymania zwrotu całości lub części kwoty podatku VAT wpłacanego do urzędu skarbowego. Przepis ten wprowadza zestaw podstawowych zasad dotyczących preferencji podatkowych dla zakładów pracy chronionej.
Zakłady pracy chronionej
Definicję zakładu pracy chronionej sformułowano w art. 28 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, stanowiącym, że pracodawca prowadzący działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, zatrudniający nie mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągający wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o których mowa w pkt 1, przez okres co najmniej 6 miesięcy, uzyskuje status pracodawcy prowadzącego zakład pracy chronionej, jeżeli:
Pozostało 86% treści
Chcesz uzyskać dostęp? Skorzystaj z bezpłatnego abonamentu
Zobacz także